تهیه کپی پشتیبان از داده ها برای محافظت از کسب و کار شما امری بسیار مهم و حیاتی است.

اگر کپی پشتیبان شما تنها بر روی یک کامپیوتر، لپ تاپ یا تلفن همراه قرار دارد و آن دستگاه به هر دلیلی دچار مشکل شود و یا به سرقت برود، داده های کسب و کار شما به کلی از بین رفته است. همچنین تهیه نسخه های کاغذی از داده ها، محافظت کافی و مناسب محسوب نمی شود.
اگر محل کار شما دچار حریق یا آب گرفتگی شدید شود، چه می کنید؟ در این صورت داده های مورد نیاز و حیاتی برای بقای کسب و کارتان با خطر برگشت ناپذیری مواجه می شوند.

از دست رفتن داده ها:

اطلاعات شما به دلایل متفاوتی می توانند در معرض خطر قرار داشته باشند:

  • خرابی یا آسیب دیدن هارد دیسکِ کامپیوتر یا لپ تاپ و آسیب رسیدن به دستگاه تلفن همراه شما می تواند اطلاعات شما را غیرقابل بازیابی کند.
  • رایانه یا تلفن همراه شما می تواند به سرقت برود – سرقت از شرکت ها رایج است و طبق یک آمار، ۹۷٪ ازلپ تاپ ها و کامپیوتر های سرقت شده هرگز بازیابی نمی شوند.
  • داده ها می توانند به طور تصادفی یا عمدا حذف شوند (برای مثال توسط یک کارمند ناراضی).
  • بدافزارها می توانند به اطلاعات رایانه شما آسیب برسانند.
  • حساب های ذخیره سازی آنلاین اطلاعات شما (خدمات ابری) می توانند مورد حمله هکر قرار گیرند.
  • یک حمله باج افزار می تواند اطلاعات شما را تا زمانی که هزینه مشخصی به فرد یا گروه حمله کننده پرداخت نشود، قفل و یا از دسترس خارج کند.
پشتیبان گیری از داده ها ضروری است:

برای حفاظت مناسب از داده ها، می بایست یک سیستم پشتیبان داده ایجاد کنید که از این سه مرحله پیروی کند:

  1. پشتیبان گیری از داده ها به صورت دوره ای و منظم
  2. تهیه کپی پشتیبان قابل اعتمادِ فیزیکی و یا ذخیره روی خدمات ابری آنلاین
  3. در صورت استفاده از هارد یا سی‌دی برای تهیه کپی پشتیبان فیزیکی، آنها را در مکانی امن و غیر از محیط کاری نگهداری کنید
قانون مهم در محافظت از اطلاعات کسب و کار این است که اگر از دست دادن داده ها در کارتان اختلال ایجاد کند، حتماً باید کپی پشتیبان از آن تهیه کنید.

اگر نرم افزارهای کامپیوتری با مشکل در اجرا مواجه شوند می توان آنها را بار دیگر نصب کرد، اما در صورت از بین رفتن یا آسیب دیدن داده های کسب و کار، بازگرداندن جزئیات معاملات یا مکاتبات کاری تقریباً غیرممکن است.

تفاوت بایگانی داده ها با پشتیبان گیری از داده ها:

پشتیبان گیری ذخیره ای کوتاه مدت از داده ها است که معمولاً به صورت دوره ای و با هدف استفاده در شرایط غیر قابل پیش بینی (مانند از بین رفتن ناگهانی اطلاعات روی رایانه) انجام میگیرد. این در حالی است که بایگانی کردن غالباً به ذخیره سازی طولانی مدت از داده هایی که دیگر به طور معمول در استفاده نیستند گفته می شود (به عنوان مثال یک پروژه اتمام یافته یا اطلاعات مشتریان سابق).

 

پشتیبان گیری از داده های حساس کسب و کار:

دو مرحله برای پشتیبان گیری موفق از داده ها وجود دارد:

  1. شناسایی داده ها و اطلاعات مهم جهت تهیه کپی پشتیبان از آنها
  2. تهیه کپی پشتیبان از داده ها طبق یک برنامه ریزی منظم و دوره ای

چه چیزی باید در کپی پشتیبان از داده ها وجود داشته باشد؟ کلیه فایل هایی که ایجاد و یا اصلاح کرده اید باید بطور مرتب از آنها کپی پشتیبان تهیه شود. برای بسیاری از مشاغل، این فایل ها شامل تمامی موارد می شود، از اسناد حسابداری گرفته تا ایمیل های دریافتی.

 

فضای ذخیره ابری (پشتیبان گیریِ آنلاین):

خدمات پشتیبان گیری آنلاین، تهیه کپی پشتیبان از داده های شما را آسان می کند و این تنها یکی از دلایلی است که استفاده از رایانش ابری برای کسب و کارهای کوچک ایده آل است. متاسفانه اما خدمات ابری هم با این حال می توانند از طریق هک شدن یا سوء نیت کارمندان در برابر از بین رفتن داده ها آسیب پذیر باشند (پرونده اخیر دانشکده ای در ایندیاناپولیسِ آمریکا را در نظر بگیرید که پس از اخراج یک کارمند فناوری اطلاعات متوجه شد که او قبل از ترک، رمز حساب های کاربری را تغییر داده و مانعی بزرگ برای دسترسی دانشکده به اطلاعات ایجاد کرده است).
به همین خاطر توصیه می شود برای اطمینان خاطر بیشتر، گاه به گاه از داده های ابری نیز یک کپی پشتیبان محلی(local) تهیه کنید.

 

پشتیبان گیری فیزیکی از داده ها:

تهیه کپی پشتیبان از داده ها به صورت روزانه و در پایان زمان کاری توصیه می شود. به همین منظور بسیاری از نرم افزار های پشتیبان گیر به شما این امکان را می دهند تا برنامه ای زمانبندی شده تنظیم کنید که به طور خودکار در ساعات مشخص از داده های شما نسخه ذخیره تهیه کنند. نرم افزار پشتیبان گیری که فایل ها را فشرده سازی (زیپ) و نیز رمزگذاری کند، هم باعث حفظ فضای خالی در هارد دیسک می شود و هم امنیت داده ها را افزایش می دهد.

فقط تحت یک شرایط پیشنهاد می شود که کپی پشتیبان داده های خود را در محل کار خود نگهداری کنید و آن در صورتی است که نسخه های ذخیره را در یک گاوصندوق ایمن، نسوز و ضد آب نگه دارید.

سرمایه گذاری روی هارد اکسترنال و رعایت دقیق برنامه زمانی پشتیبان گیری از داده ها به شما کمکی نخواهد کرد اگر کلیه نسخه های ذخیره شما در یک مکان نگهداری شود و آن مکان در اثر حادثه دچار خسارت شود. برای اطمینان کامل از بهینه بودن پشتیبان گیری ها، باید این نسخه های ذخیره را در جایی خارج از محل کار نگهدارید. (کپی پشتیبان ابری یا آنلاین این نگرانی را به کلی از بین نمی برد اما مطمئناً از بسیاری از مکان های مورد استفاده ما امن تر است.)

برخی از صاحبان کسب و کارهای بزرگ کپی های پشتیبان خود را در صندوق های امانات بانک ها ذخیره می کنند. سایر صاحبان مشاغل کوچک کپی های پشتیبان از داده های مربوط به کار خود را در خانه های دوستان یا اعضای خانواده نگهداری می کنند. تا زمانی که مکان برگزیده شما در خارج از محل کارتان امن باشد و به طور معمول بتوانید به آن دسترسی داشته باشید، واقعاً اهمیتی ندارد که شما کجا از آنها نگهداری می کنید.

 

درایوهای USB (فلش مموری):

USB درایوها دائماً در حال افزایش ظرفیت هستند و برای تهیه سریع کپی پشتیبان از داده ها ایده آل هستند. در حالی که بزرگی ظرفیت هارد دیسک های اکسترنال را ندارند، سرعت انتقال بالایی دارند و بسیار کوچک و قابل حمل هستند. شما به راحتی می توانید از داده ها برروی درایو USB پشتیبان تهیه کرده و آن را به مکان دیگری منتقل کنید و از آنجا که هیچ اجزای متحرکی ندارند، درایوهای USB از نظر طول عمر و کارایی بسیار قابل اعتماد هستند.

 

هارد اکسترنال (External HDD):

برای کسب و کارهای کوچک و متوسط، روش توصیه شده برای تهیه کپی پشتیبان از داده ها، خرید و استفاده از هارد اکسترنال است. هارد دیسک های اکسترنال کار را برای کاربر بسیار ساده می کنند و اکثر این هاردها همراه با نرم افزار پشتیبان گیر عرضه می شوند.

ذخیره سازی برروی شبکه لوکال (LAN):

اگر در محل کار یا شرکت خود شبکه LAN محلی دارید می توانید فایلهای پشتیبان را در همان شبکه روی رایانه یا سرور دیگری ذخیره کنید، اما نکته حائز اهمیت مکان قرارگیری دستگاهی است که داده های پشتیبان روی آن قرار دارد.

“همواره باید به این نکته توجه داشته باشیم که داده های ذخیره شده ما بهتر است در مکانی امن و غیر از محل کار خود نگهداری شود”

چراکه ممکن است این داده های مهم در مقابل اتفاقات غیر قابل پیش بینی آسیب پذیر باشند. همچنین برای جلوگیری از سرقت، سرور ها معمولاً در یک محفظه قفل شده قرار می گیرند.

سیستم ذخیره اطلاعات روی نوار های مغناطیسی:

در صورتی که مقادیر زیادی از داده های مورد نیاز برای تهیه نسخه پشتیبان دارید و یا میخواهید بایگانی کاملی از داده ها برای ذخیره سازی طولانی مدت را داشته باشید، تهیه فایل ذخیره بر روی نوار مغناطیسی بهترین گزینه است. این وسیله برای نگهداری طولانی مدت اطلاعات بسیار قابل اعتماد بوده و قابلیت ذخیره حجم بالایی (۳۰ گیگابایت به ازای هر نوار) از داده ها با سرعتی نزدیک به دوبرابر نسبت به سرعت های معمول رایت هارد دیسک و یو‌اس‌بی را دارد و نیز در مقایسه با ذخیره حجم های عظیم اطلاعات بر روی هارد دیسک مقرون به صرفه تر است.

از فایل های کسب و کارتان کپی پشتیبان تهیه کنید یا اینکه آماده از دست دادن آنها برای همیشه باشید:

خطر از دست دادن اطلاعات کسب و کارتان را برای خود نخرید! بهترین پیشگیری در برابر چنین فاجعه ای، محافظت مناسب از داده ها است. با ایجاد یک سیستم تهیه کپی پشتیبان که شامل بایگانی و تهیه نسخه پشتیبان از داده های کسب و کار شما به طور منظم و صحیح است، اطمینان حاصل می کنید که کار شما توانایی رویارویی با هر طوفانی را دارد و می تواند به سلامت از آن عبور کند.
به یاد داشته باشید:

شما هرگز نمی توانید تعداد بیش از اندازه ای کپی پشتیبان از داده هایتان داشته باشید!

 

 

منبع: thebalancesmb.com
مترجم: سینا چینی فروشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست