حتما هنگام مراجعه به سازمان‌های مختلف مالیاتی، کلمه اعتبار مالیاتی به گوش‌تان خورده است. مالیات بر ارزش افزوده بر بخش زیادی از کالاها یا خدمات لحاظ می‌شود؛ حتی بدون آنکه متوجه آن شوید. در واقع می‌توان گفت این مالیات به نحوی جزیی از زندگی روزمره ما شده و از نوع مالیات‌های تصاعدی است که بر خرید کالا و خدمات آن اعمال می‌شود. اعتبار مالیاتی، یک امتیاز است که دولت برای تشویق در یک حوزه خاص به شرکت‌ها داده می‌دهد؛ میزان مشخصی از پول که به یک شرکت داده شده است و این شرکت فرصت دارد تا در زمان خاصی از این فرصت برای پرداخت مالیات خود استفاده کند.

اعتبار مالیاتی ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده به مصرف تعلق می‌گیرد و مصرف‌کننده باید آن را پرداخت کند. با اینکه در طی دوره‌های مختلف شما باید نسبت به پرداخت این مالیات به سازمان امور مالیاتی اقدام کنید، اما در صورتی که گواهی ارزش افزوده دریافت کرده باشید می‌توانید مالیات بر ارزش افزوده را روی فاکتورهای فروش خود از مشتریان دریافت کنید. در واقع شما به‌عنوان یک فروشنده کالای مصرفی مالیات بر ارزش افزوده را از مشتری دریافت کرده و به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کنید.

اعتبار مالیاتی ارزش افزوده در زمان خرید کالا یا خدمات به دست می‌آید و از مالیات ارزش افزوده فروش، کسر می‌شود. مالیات و عوارض پرداختی توسط خریدار در هنگام خرید کالا یا خدمات نیز به عنوان اعتبار مالیاتی ارزش افزوده در نظر گرفته می‌شود.

پذیرش اعتبار مالیات ارزش افزوده چه شرایطی دارد؟

  1. فروشنده در سامانه مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کند
  2. صورت‌ حساب خرید مورد تایید سازمان امور مالیاتی باشد
  3. فاکتور رسمی خرید متعلق به مودی مالیاتی باشد
  4. مشخصات کامل و دقیق خریدار و فروشنده، قیمت کالا و خدمات به شکل دقیق و کامل در صورت‌ حساب رسمی قید شود
  5. کالا یا خدمات خریداری شده جزو کالاهای معاف از مالیات ارزش افزوده نباشد
  6. مبلغ ارزش افزوده هر کالا یا خدمت در ردیف مربوط به خود محاسبه شود

مواردی که مورد قبول اعتبار مالیاتی نیستند

کالا و خدمات خریداری شده معاف از مالیات و عوارض ارزش افزوده باشد

دوره رسیدگی مالیات بر ارزش افزوده، مربوط به دوره رسیدگی فعلی نباشد

مالیات و عوارض ارزش افزوده به دلیل آلایندگی محیط زیست به سازمان‌های گوناگون پرداخت شده باشد

ارزش افزوده ، مالیات بر ارزش افزوده ، سامانه ارزش افزوده و مراحل

انواع مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده به تمام مراحل تولید یک کالا یا ارائه یک خدمت تعلق می‌گیرد که به سه دسته زیر تقسیم‌بندی شده است:

  1. مالیات بر ارزش افزوده تولیدی
  2. مالیات بر ارزش افزوده درآمدی
  3. مالیات بر ارزش افزوده مصرفی

مزایای اعتبار مالیاتی در مقایسه با معافیت‌های مالیاتی

اعتبار مالیاتی، شیوه‌ای برای کاهش مالیات است، بدون ارتباط مستقیم با درآمد مشمول مالیات. در واقع اعتبار مالیاتی در مقایسه با معافیت مالیاتی کارایی و بهره‌وری بیشتری دارد. از آن جایی که تعیین اعتبار مالیاتی از سمت سازمان‌ها و نهادهای مربوطه شکل می‌گیرد، این امر موجب می‌شود تا در هنگام اعطای اعتبار نهایت دقت به عمل بیاید و باعث حمایت و پیشرفت شرکت شده و در نتیجه سبب می‌شود شرکت‌ها، بودجه خود را در جای نامناسب هزینه نکند.

چند نکته مهم مالیات بر ارزش افزوده

  1. مالیات و عوارضی که در فاکتورهای خرید از فروشگاه‌ها درج شده است به‌عنوان اعتبار مالیاتی مورد تایید قرار نمی‌گیرد؛ زیرا معمولا مشخصات خریدار به‌صورت کامل در آن ثبت نشده است.
  2. حتما از شرکت‌ها یا فروشندگانی خرید کنید که در سیستم مالیات ارزش افزوده ثبت نام کرده‌اند؛ زیرا این اولین شرط برای دریافت اعتبار مالیاتی است.
  3. کالاهای معاف از مالیات ارزش افزوده را بشناسید تا در هنگام خرید، فروشنده مالیات آن را از شما دریافت نکند چرا که در این صورت مالیات پرداخت شده قابل استرداد نخواهد بود.
  4. پرداخت‌نکردن مالیات بر ارزش افزوده تخطی از قانون بوده و جرم محسوب می‌شود؛ پس ارسال اظهارنامه مالیاتی و مهلت پرداخت آن را فراموش نکنید.
  5. ثبت حسابداری جداگانه مالیات بر ارزش افزوده برای دریافت اعتبار کمک به خودتان است تا آن را فراموش نکنید؛ زیرا ممکن است کارشناس آن را نبیند و اعتبار به حساب شما منظور نشود.
  6. به کالاهایی که به خارج از کشور صادر می‌شوند مالیات بر ارزش افزوده تعلق نمی‌گیرد؛ اما کالاهایی که وارد می‌شوند باید مالیات ارزش افزوده از آنها کسر شود تا اجازه ترخیص از گمرک را داشته باشند.

مقایسه اعتبار مالیاتی با معافیت مالیاتی

تفاوت اصلی اعتبار مالی با معافیت مالیاتی در این است که اعتبار مالیاتی به جای کاهش درآمد مشمول مالیات، باعث کاهش در مالیات متعلقه به شرکت می‌شود. برخلاف معافیت مالیاتی، اعتبار مالیاتی روشی برای کاهش مالیات تعلق گرفته به شرکت‌ها است و ارتباطی با درآمد مشمول مالیات ندارد.

اما اگر به همین واحد اقتصادی به جای معافیت مالیاتی، یک واحد اعتبار مالیاتی تعلق بگیرد، دولت می‌تواند با آگاهی از میزان درآمد از دست رفته‌اش، برای سایر درآمدها برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد و به ازای سودی که بیشتر از اعتبار مالیاتی شرکت‌ها است، مالیات دریافت کند.

به همه کالاها در تمام موارد تولید؛ مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد و این چرخه از خرید و فروش مواد اولیه تا فروش کالای اصلی ادامه دارد. پس دریافت گواهی و استفاده از مالیات ارزش افزوده یک قدم مهم در رشد کسب و کار و پایین‌آوردن میزان مالیات پرداختی به سازمان امور مالیاتی است.

و در آخر حسابداری و محاسبه مالیات، تسلط داشتن به قوانین مالیات مستقیم و غیر مستقیم و به خصوص مالیات بر ارزش افزوده و تغییرات مرتبط با آن که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می‌‌شود، امری بسیار ضرروی است و باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست