هر شرکتی برای راهاندازی کسبوکار خود به دریافت کد اقتصادی نیاز دارد. در واقع همه شرکتها برای بستن قرارداد با شرکتهای مختلف، ثبت فاکتور رسمی و هرگونه فعالیتی موظف به دریافت این کد هستند. در این گزارش به نحوه دریافت کد اقتصادی میپردازیم.
کد اقتصادی چیست ؟
کد اقتصادی، مثل شناسه ملی یا شماره ثبت شرکتها و موسسات است. این کد، منحصربهفرد است. یعنی همان طور که هر شرکت، چه دولتی و چه غیر دولتی، شناسه ملی و شماره ثبت مخصوص به خود را دارد، شناسه ملی و شماره ثبت هیچ دو شرکت یا موسسهای مشابه نیست، کد اقتصادی اشخاص حقوقی نیز، منحصربهفرد است. در واقع این کد برای شناسایی شرکت یا اشخاص و برای پرداخت مالیات مورد استفاده قرار میگیرد.
اصلیترین کاری که بعد از تاسیس یک شرکت صورت میگیرد، دریافت کد اقتصادی است. همهی شرکتها برای فعالیت به کد اقتصادی نیاز دارند.
شماره اقتصادی که با نام کد اقتصادی شناخته میشود پس از طی مراحلی که طبق قانون تنظیم شده است، توسط ادارهی دارایی در مرکز استانها و شهرستانها برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر میشود. کد اقتصادی عملکرد یک شرکت را که در قراردادها و فاکتورها ثبت میشود مشخص میکند و اخذ این کد برای شرکتها اجباری است.
این کد دوازده رقمی بوده که نشاندهنده این است که شرکت شما در اداره مالیات حوزه خود پرونده مالی دارد. بدون کد اقتصادی انجام بسیاری از کارها ممکن نیست. به واسطهی کد اقتصادی سازمان امور مالیاتی کشور میتواند دفاتر قانونی، صورت حسابها و فاکتورهای صادر شده را راحتتر بررسی کند.
نحوه دریافت کد اقتصادی
برای دریافت کد اقتصادی، باید بهعنوان یک شخصیت حقوقی، پس از ثبت شرکت، نسبت به دریافت این کد از سازمان امور مالیاتی اقدام کرد. برای دریافت کد اقتصادی شصت روز فرصت دارید. اگر هیچ فعالیت و عملکردی هم ندارید، باز هم باید به حوزه مالیاتی در محدوده آدرس قانونی شرکت مراجعه کرده و پرونده مالیاتی تشکیل دهید. اگر کد اقتصادی نداشته باشید، دریافت پول به هر نحوی از مراکز دولتی، برای شما مجاز نبوده و ارائه اظهارنامه مالیاتی شما در پایان سال مالی، امکانپذیر نخواهد بود. همچنین مراکز دولتی و خصوصی ثبتشده، مجاز به بستن قرارداد با شرکتهایی که این کد دوازده رقمی را ندارند، نیستند.
در واقع اگر کد اقتصادی نداشته باشید، امکان ثبت نام اولیه برای ارزش افزوده را نخواهید داشت. برای ثبت نام اولیه ارزش افزوده، داشتن کد اقتصادی و آگهی تغییرات و تاسیس شرکت، الزامی است. گواهی مالیات بر ارزش افزوده به صورت شش ماهه و یک ساله صادر میشود.
کاربرد کد اقتصادی
- اخذ کارت بازرگانی
- شرکت در مزایدهها
- صدور فاکتور
- بازکردن حساب در بانک
- شرکت در مناقصات
- اخذ قرارداد با شرکتهای دولتی
مدارک مورد نیاز برای درخواست کد اقتصادی اشخاص حقیقی
– درخواست کتبی
– سه قطعه عکس ۲*۳ متقاضی
– کپی از پروانه کسب
– کپی از تمامی صفحات مدارک شناسایی
– پرداخت مبلغ ۱۰۰۰۰ ریال و ارائه فیش پرداختی
– تکمیل فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی
– کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری
مدارک مورد نیاز برای درخواست کد اقتصادی اشخاص حقوقی
– درخواست کتبی شرکت
– روزنامهی رسمی شرکت
– فیش پرداختی به مبلغ ۱۰۰۰۰ ریال
– کپی از تمامی صفحات شناسنامه
– تنظیم فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی
– کپی کارت اقتصادی قبلی
مراحل و مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی
- تکمیل دفترچه در واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی
- تکمیل فرم مربوطه از واحد ثبت و شناسایی اداره دارایی
- کپی اساسنامه و آگهی تأسیس شرکت
- کپی از مدارک شناسایی اعضای هیأت مدیره
- کپی اظهارات شرکت و پروانه بهرهبرداری یا مجوز تأسیس
- کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت
- پرداخت مالیات به اداره دارایی
تفاوت کد اقتصادی با شناسه ملی
- کد اقتصادی به اشخاص حقیقی و حقوقی که کسبوکارشان مشمول مالیات است تعلق میگیرد ولی شناسه ملی فقط به اشخاص حقوقی تعلق میگیرد.
- شناسه ملی یازده رقمی است ولی کد اقتصادی دوازده رقمی است.
- صادرکننده شناسه ملی اداره ثبت شرکتها است و صادرکننده کد اقتصادی، سازمان امور مالیاتی کشور است.
- کد اقتصادی، توسط قوه مجریه صادر میشود و شناسه ملی توسط قوه قضاییه.
چه افرادی نمیتوانند کد اقتصادی دریافت کنند؟
– مساجد و تکایا
– کلیه اشخاص حقیقی که در زمینههای فرهنگی و هنری و ادبی فعالیت دارند. مثل طراحی و نویسندگی.
– کلیه اشخاص حقیقی که به فعالیت پیمانکاری اشتغال داشته و ارزش پیمانهای آنها در طول یک سال شمسی، بیش از پنجاه میلیون ریال نباشد.
– اشخاصی که به فعالیت تحقیق یا مشاوره فنی اشتغال دارند. از جمله اعضای هیات علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی.
انواع تخلف در استفاده از کد اقتصادی
اگر فروشنده کالا یا خدمات، به منظور صدور صورتحسابی که کد اقتصادی روی آن درج شده است، از خریدار درخواست وجه کند، کار او خلاف مقررات است و با او، طبق مقررات برخورد خواهد شد.
اگر فروشنده کالا یا خدمات در هنگام ارائه کالا، ارائه کد اقتصادی را وابسته به اخذ وجهی بیش از قیمت واقعی کالا یا خدمات کند، خرید کالا یا خدمات بدون کد اقتصادی فروشنده، مانعی ندارد. در این حالت، خریدار باید انجام معامله و امتناع فروشنده از ارائه کد اقتصادی را ظرف سی روز پس از انجام معامله به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی سازمان، بهصورت مکتوب گزارش کند.
پیامد امتناع از دریافت کد اقتصادی
- برای اولین بار، شرکت باید دو برابر سود حاصل از معاملات خود را بهعنوان جریمه پرداخت کند.
- برای دومین بار، محل فعالیت شرکت به مدت سه ماه پلمپ خواهد شد.
- برای سومین بار، محکومیت مدیران شرکت به سه تا شش ماه حبس را در پی دارد.